Pengajaran tatabahasa yang dijalankan
di dalam kelas selalunya kurang menarik dan membosankan murid-murid,
malahan ada juga guru yang kurang berminat untuk mengajar murid dalam
bahagian ini. Fenomena yang biasanya berlaku di sekolah ialah pengajaran
tatabahasa diajarkan secara induktif. Hal ini bermakna aspek tatabahasa
diajarkan secara langsung dengan menerangkan hukum atau rumus
tatabahasa iaitu sesuatu yang khusus terlebih dahulu, kemudian barulah
dibincangkan contoh-contohnya yang umum. Sepatutnya pengajaran
tatabahasa boleh dipelbagaikan bentuknya. Oleh itu, guru-guru perlu
kreatif untuk memilih teknik pengajaran yang menarik dan bekesan
kepada murid-murid. Bagi murid pula, mereka kebiasaannya kurang
berminat untuk belajar tatabahasa kerana menganggap perkara itu
menyusahkan tambahan pula teknik yang digunakan tidak menarik perhatian
murid.
Teknik yang Sesuai
Sebenarnya banyak teknik yang boleh
digunakan untuk mengajarkan tatabahasa kepada murid-murid.
Seelok-eloknya guru harus berbincang dengan pelajar itu sendiri tentang
teknik yang disukai oleh mereka. Dengan berdasarkan pengalaman saya
sendiri, murid-murid lebih berminat dengan teknik yang menarik seperti
nyayian, nasyid, lakonan, dialog, kuiz serta forum. Jika ditinjau
daripada respons pelajar, antara teknik yang menarik dan sesuai untuk
pengajaran dan pembelajaran tatabahasa adalah menerusi teknik
nyayian. Dengan perkataan lain, perkara penting yang perlu diberikan
perhatian oleh guru ialah teknik tersebut perlulah menarik perhatian pelajar dan tidak membosankan mereka.
Selain itu, teknik pengajaran juga perlu berpusatkan pelajar dan guru
cuma menjadi fasilitator atau pembimbing mereka. Di samping itu,
pendekatan yang selalu dicadangkan oleh pakar-pakar pengajaran
tatabahasa adalah dengan menggunakan pendekatan deduktif iaitu bermula dengan generalisasi atau contoh-contoh, kemudian barulah dibincangkan rumus atau peraturan yang khusus.
Teknik Nyanyian
Seperti yang telah dinyatakan tadi,
antara teknik pengajaran tatabahasa yang menarik dan tidak membosankan
pelajar ialah teknik nyanyian atau dengan menggunakan lagu. Hal ini
demikian kerana, banyak lagu yang mengandungi lirik yang sesuai untuk pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Di samping menyanyikan lagu, murid-murid diminta merujuk lirik lagu
tersebut. Oleh itu, guru perlu menyediakan lirik lagu tersebut terlebih
dahulu dan mengedarkannya kepada pelajar. Berikan arahan dan bincangkan
tugasan yang perlu dibuat oleh mereka selepas menyanyikan lagu tersebut.
Sebagai contohnya, guru-guru boleh meminta murid menyenaraikan jenis
kata yang terdapat dalam lirik lagu itu seperti kata nama, kata kerja,
kata adjektif dan kata sendi. Selain itu, gunakan lirik lagu untuk
mengesan kesalahan tatabahasa untuk mengelakkan rasa bosan para pelajar
untuk mempelajari tatabahasa.
Bahan Lain yang Sesuai
Selain lirik lagu, guru-guru juga
boleh menggunakan sajak untuk membincangkan aspek tatabahasa yang
terdapat dalam sajak tersebut. Sebagai contohnya, pelajar-pelajar
tingkatan 4 boleh menggunakan sajak Harga Remaja (Antologi Harga Remaja)
untuk membincangkan aspek penggolongan kata, seperti kata nama dan kata
kerja. Oleh itu, selain mengkaji aspek sastera dan maksud sajak,
murid-murid juga boleh menggunakan sajak itu untuk belajar tatabahasa
secara tidak langsung. Walau bagaimanapun, guru-guru perlu merancang dan mengkaji aspek tatabahasa
yang hendak dibincangkan dalam pengajaran dan pembelajaran itu terlebih
dahulu sebelum pelaksanaannya dilakukan di dalam kelas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan